פארק שקמונה – המלצות לשימור. העבודה על שימור שקמונה בחיפה חשפה אותי למגוון מושגי יסוד בארכיאולוגיה ושימור, כמו גם לרקע ההיסטורי של המקום, לניסיונות השימור ולחפירות. בעקבות תוכניות הפיתוח באזור [הטיילת] התחדשה ההתעניינות בתל שקמונה מחד אך מאידך התכנון שהוצע כלל את כיסוי התל עצמו והשרידים שנחשפו, שתילת דשא וצמחיה, וסלילת שבילים כדי לאפשר גישה לחלק הגבוה של התל שיהווה מעין תצפית על הים, הטיילת והפארק מסביב. הכוונה הייתה להשאיר חלק משרידי המבנים שנתגלו במקום חשופים וגלויים לרווחת קהל המבקרים והמטיילים במקום.
שטח השימור
שטח השימור מהווה מקבץ של ארבע בריכות שמשערים כי שמשו לתעשיית הארגמן. יש שלוש בריכות הסמוכות אחת לשנייה, כאשר הצדדים הקצרים של כל בריכה נמצאים בצד מזרח – מערב והצדדים הארוכים נמצאים בצד הדרום – צפון. לאורך שלושת הבריכות הנ"ל נמצאת בריכה נוספת (להלן – "הבריכה הרביעית") אשר הצד הארוך שלה נמצא לאורך הצדדים הקצרים של שלושת הבריכות. בצד הדרומי של הבריכה הרביעית נמצאו מדרגות שירדו לבריכה מהשטח למעלה. האתר כולו מוזנח (2014), לא מתוחזק, וחשוף לרוחות חזקות, לאוויר מלוח גשמים ושמש. מזג האוויר הנ"ל גורם להתדרדרות המבנים והתפוררות האבנים וחומר המליטה. כמו כן, מאחר והאתר פרוץ ניתן לחדור אליו בקלות. מהסיבה הזו נגנבים ממצאים ארכיאולוגיים יקרי ערך וניקיון האתר ירוד ביותר. האתר מהווה מטרד בטיחותי, שכן מי שמטייל בו יכול ליפול לתוך בור בקלות רבה. על כל אלו ניתן להוסיף את תנופת הבנייה המאיימת על האזור כולו.
השימור שבוצע באזור בתקופות קודמות בוצע בשיטות שאינן מקובלות בימים אלו והבעיה הכלכלית וחוסר הרצון או היכולת של הגורמים האחראיים על האתר להוציא את הסכומים הדרושים לשם שימור האתר, מיגונו, ופתיחתו לקהל הרחב, עומדים גם הם בעוכרו.
לא הכל בבת אחת – המלצות לשימור חלקי וזמני בהתאמה למגבלות הקיימות
הפתרון שנמצא הוא לכסות את השרידים שכבר נתגלו בתל עצמו ולבנות עליו שבילים למטיילים ולקוות שביום מן הימים יזכה לטיפול ראוי יותר כנכס תרבותי, חברתי, היסטורי. חלק קטן מן האתר יעבור שימור מינימאלי:
לסיכום, הדבר החשוב שיש ללמוד מהניסיון של שקמונה הוא שיש לגייס כספים לסיום החפירות ושימור האתר, אחרת האתר אינו יכול לספר את סיפורו לדורות הבאים. יכול להיות שלשאלת "הכסף" – העומדת תדיר כאבן נגף בפרויקטים מעין אילו – יש פתרון אחר בחשיבה "רחבה" המנסה לראות את הנכסים התרבותיים כנכסים חינוכיים בהיבט יותר מוחשי, יציאת תלמידים וסטודנטים לשטח לא כ"פרויקט" למידה, אלא כחלק אינטגרלי מהלמידה בדיוק כמו שמעבדה בכימיה היא חלק אינטגרלי מלימוד חווייתי ומשמעותי של כימיה, ונתיחת גופות היא חלק אינטגרלי מהלימוד של אנטומיה בבית הספר לרפואה. בימים בהם מדברים כה רבות על למידה "משמעותית" על שימור סביבתי על השפעות האדם על הסביבה והצורך לאיזון בין טבע למודרנה הינה הזדמנות פז לעשות כל אילו בפועל ולא רק בכנסים, חוקים ותקציבי פרויקטים מזדמנים.
אתר מונגש
אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.
סייגי נגישות
למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר
רכיב נגישות
באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.